Gå till huvudinnehåll

Rollebeskrivelser ved innkjøp - Kunskapsbas / Innkjøp i Skolon - Skolon Support

Rollebeskrivelser ved innkjøp

Författarlista

Innkjøp i Skolon

Denne artikkelen beskriver hvordan rollene i Skolon fungerer knyttet til innkjøp av skoleverktøy. For en mer generell beskrivelse av rollene i plattformen, se følgende artikkel: Supportressurser

Organisasjonsadministrator

Rollen har fullstendige rettigheter i systemet med mulighet til å konfigurere systemet, tildele rettigheter, håndtere og tildele lisenser og verktøy samt følge opp statistikk om bruk. Organisasjonsadministratoren kan gjennomføre bestillinger for hele hovedmannen og alle skoler i organisasjonen, her finnes også visninger for ordrehistorikk og tilbakevendende fornyelser (abonnement) for å følge opp innkjøp for hele organisasjonen samt for enkeltskoler.

Organisasjonsadministratoren har tilgang til de funksjonene som angår datasikkerhet og GDPR-overholdelse, dvs. å registrere databehandleravtaler (DBA), godkjenne leverandører og pseudonymisere brukerdata. Les mer om disse her:

Vanlige stillinger som pleier å få rollen: IT/IKT-strateg, IT/IKT-koordinator, Utviklingsleder, Forvaltningsleder, Systemforvalter, Objektsspesialist, Personvernombud, Avtaleansvarlig.

Skoleadministrator

Rollen har rettigheter i systemet med mulighet til å konfigurere systemet, håndtere og tildele lisenser og verktøy samt følge opp statistikk om bruk. En skoleadministrator kan gjennomføre bestillinger på de skolene brukeren er knyttet til, samt har tilgang til visninger for ordrehistorikk og tilbakevendende fornyelser (abonnement) for å følge opp innkjøp lokalt på skolen.

Vanlige stillinger som pleier å få rollen: Skoleadministrator/intendent, IT/IKT-pedagog, Rektor, Assisterende rektor, Førstelærer, Lærer med fokus på digitalisering, brukerstøtte for læringsplattform.

Budsjettadministrator

Rollen tildeles en skoleadministrator av organisasjonsadministratoren. Dette gir skoleadministratoren tilgang til fanen "Innkjøpsrettigheter" i Skoleadmin. Funksjonen brukes til å opprette innkjøpsrettigheter for de brukerne som skal ha mulighet til å gjøre innkjøp.

Se følgende artikler for mer informasjon:

Bestiller

Man blir bestiller som skoleadministrator etter at man har blitt tildelt en innkjøpsrettighet av en budsjettadministrator. Dette gir administratoren mulighet til å gjennomføre kjøp av produkter fra Skolon Appstore.

Se artikkelserien "Veiledninger for innkjøp i Skolon" for mer informasjon om hvordan bestillinger gjøres.

Lærer

Bruker Skolon for enkel tilgang til sine digitale læringsressurser og verktøy fra Min samling. Når det kommer til innkjøp kan lærere søke etter verktøy i Skolon Appstore, starte kostnadsfrie demoer for seg selv eller sammen med elevene sine, og sende inn ønsker for innkjøp som en organisasjonsadministrator kan ta del i.

Funksjonene skaper forutsetninger for en lærerstyrt innkjøpsprosess der lærerne involveres i beslutninger og innkjøp av sine digitale læremidler.

Elev

Elever bruker primært Skolon for enkel tilgang til sine digitale læringsressurser og verktøy fra Min samling. De har som regel ingen betydelig rolle i prosessen for innkjøp av skoleverktøy i Skolon, annet enn at de kan søke etter verktøy i Skolon Appstore og har mulighet til å starte kostnadsfrie demoer for seg selv dersom Skolon App Store er aktivert for elever.

Ja, denna artikel var till hjälp. Nej, denna artikel var inte till någon hjälp.