Prosess for å be om tilbud og gjennomføre kjøp gjennom Skolons bibliotek har flere steg:
Autoriserte bestillere (organisasjons- eller skoleadministratorer med innkjøpsrettigheter eller bestillerkonto) logger inn i Skolon.
Hvis organisasjonen din skal gjøre innkjøp via innkjøpssystemet sitt, må dere logge inn i Skolon via dette systemet.
Den autoriserte bestilleren ber om pris på lisenser for ønsket produkt. Dere angir antall lisenser, eventuelt antall brukere (f.eks. 2500 stk.), i Skolon, avhengig av produktet.
Leverandøren svarer med en pris på forespørselen i Skolon.
Den autoriserte bestilleren mottar tilbudet i Skolon, som deretter aksepteres og sjekkes ut som et vanlig kjøp.
Hvis organisasjonen din skal gjøre innkjøp via innkjøpssystemet sitt, må dere logge inn i Skolon via dette systemet for å vurdere og akseptere tilbudet. Når bestillingen er lagt, må dere sørge for at den blir attestert i innkjøpssystemet deres.
Skolon mottar bestillingen og fakturerer.
Steg 2–4 er beskrevet mer detaljert nedenfor.
2. Vurdere og godkjenne tilbud
For enkelte læremidler i Skolons bibliotek får man pris på forespørsel. Slik oppretter du en tilbudsforespørsel for disse læremidlene:
3-4. Vurdere og godkjenne tilbud
Hvis du har administratorrettigheter, kan du gå til Skoladmin-verktøyet og klikke på under . Her ser du en liste over alle tilbudsforespørsler. I kolonnen kan du se om en forespørsel er ubesvart, eller om et tilbud er mottatt. Når et tilbud er mottatt, klikker du på raden for å vurdere det.
Avslå tilbud
For å avslå tilbudet, klikker du på Avvis Tillbud