Dette er Skolon
Med Skolon får du alle skolens digitale læringsressurser samlet i en personlig visning for hver lærer og elev – med én pålogging. Klikk på et ikon i din personlige samling, så starter verktøyet ditt direkte, med all data automatisk på plass!
I Skolon finnes det også Skolon app store fylt med tusenvis av digitale verktøy, læremidler, tjenester og apper for skoleverdenen. Fra Skolon app store kan du enkelt prøve ut verktøy gratis med elevene dine, for deretter enkelt å kjøpe inn og dele ut lisensene.
Med Skolon får skoleeier full kontroll over hvilke brukerdata som finnes hos hvilken leverandør. Det er enkelt å ta ut rapporter og stoppe overføring av data – på ett og samme sted for alle leverandører.
Skolons visjon er å skape en bedre, morsommere og mer fremgangsrik skole gjennom å muliggjøre digital læring for alle.
Roller i Skolon
Skolon er rolle- og rettighetsstyrt der brukere får tilgang til ulike funksjoner i plattformen basert på rollen brukeren har.
Lærer
Bruker Skolon for enkel tilgang til sine digitale læringsressurser og verktøy fra Min samling. Har tilgang til sine digitale læringsressurser, lærerværelset og kan også ha tilgang til Skolon app store. Når det gjelder innkjøp, kan lærere søke etter verktøy i Skolon app store, starte gratis demoer for seg selv eller sammen med elevene sine, og sende inn ønsker om innkjøp som en organisasjonsadministrator kan ta del av. Funksjonene skaper forutsetninger for en lærerdrevet innkjøpsprosess der lærerne involveres i beslutninger og innkjøp av sine digitale læremidler.
Elev
Elever bruker primært Skolon for enkel tilgang til sine digitale læringsressurser og verktøy fra Min samling. De har som regel ikke noen betydelig rolle i prosessen for akkurat innkjøp av skoleverktøy i Skolon, men hvis skolen har Skolon app store aktivert for elever, har de mulighet til å søke etter verktøy der, samt å starte gratis demoer for seg selv.
Organisasjonsadministrator
Rollen har fullstendige rettigheter i systemet med mulighet til å konfigurere systemet, tildele rettigheter, håndtere lisenser og verktøy, samt følge opp statistikk om bruken. Organisasjonsadministratoren kan gjennomføre bestillinger for hele skoleeieren og alle skoler i organisasjonen. Her finnes også visninger for ordrehistorikk og gjentakende fornyelser (abonnement) for å følge opp innkjøp for hele organisasjonen og enkeltskoler.
Organisasjonsadministratoren har tilgang til de funksjonene som gjelder datasikkerhet og GDPR-etterlevelse, det vil si å registrere databehandleravtaler, godkjenne leverandører og pseudonymisere brukerdata.
Vanlige stillinger som pleier å få rollen: Utviklingsleder, Forvaltningsleder, Systemforvalter, Objektspesialist, Personvernombud, Avtaleansvarlig.
Skoleadministrator
En bruker kan være skoleadministrator for én eller flere skoler. Rollen har rettigheter i systemet med mulighet til å håndtere og tildele lisenser og verktøy, samt følge opp statistikk og bruk.
Vanlige stillinger som pleier å få rollen: Skoleadministrator/intendent, IT/IKT-pedagog, rektor, assisterende rektor, førstelærer, lærere med fokus på digitalisering samt brukerstøtte for plattformen.
Bestiller
Rekvirenter logger inn på en bestillerkonto fra et e-handelssystem og kan derfra sette sammen en handlekurv for å bestille lisenser fra Skolons Skolon app store.
Synkroniseringsansvarlig
For å få tilgang til funksjonen Synkroniseringer og Dataflyter må man ha rollen organisasjonsadministrator eller synkroniseringsansvarlig. Autorisasjonen synkroniseringsansvarlig blir tildelt av organisasjonsadministratoren og kan deretter kobles til én eller flere skoler. Merk at du ikke trenger å være skoleadministrator for å få tilgang til Synkroniseringer og dataflyter. De funksjonene en synkroniseringsansvarlig kan få tilgang til er:
Microsoft Teams - mulighet til å håndtere hvilke klasser og grupper som skal synkroniseres over.
Budsjettadministrator
Rollen tildeles en skoleadministrator av organisasjonsadministratoren. Dette gir skoleadministratoren tilgang til fanen "Innkjøpsrettigheter" i Skoleadmin. Funksjonen brukes til å opprette innkjøpsrettigheter for de brukerne som skal ha mulighet til å gjøre innkjøp.
Skolon Academy
Skolon Academy er vår digitale opplæringspakke som har som mål å gi deg som ny bruker en introduksjon til Skolons plattform og dens funksjonalitet. Skolon Academy er delt inn i fem moduler som følger:
Introduksjon - for nye brukere som logger inn for første gang
For lærere - fordypning i funksjoner og integrasjoner for lærere som forenkler tilgang til verktøy uavhengig av plattform og enhet
For administratorer - en gjennomgang av hvordan du som administrator håndterer skolens miljø i Skolon, håndtering av lisenser med mer.
Innkjøp i Skolon - en gjennomgang av hvordan både lærere og administratorer enkelt og smidig kan gjøre sine innkjøp av lisenser direkte fra vårt Skolon app store.
Databeskyttelse og bruk - funksjoner for skole- og organisasjonsadministratorer som gir dere økt sikkerhet og innsyn i bruk og innkjøp av skoleverktøy.
Skolon Academy er tilgjengelig for alle brukere direkte innebygd i Skolplattformen. Du finner alle moduler fra menyvalget "Trenger du hjelp" nederst til høyre etter at du har logget inn. Opplæringen er delt inn i korte filmklipp som man enkelt kan se på ved behov.
Hvordan bruke chatten
I vår chatt kan du enkelt beskrive hva du trenger hjelp med. Skolons AI-bot hjelper deg da med et sammendrag basert på svarene som finnes i våre supportartikler.